اپلیکیشنی که به شما در حمل و نقل هوشمند تر کمک می کند.

در گذشته فعالیت های پایه ای انسان را مشتمل بر کار، سکونت و حمل و نقل در نظر می گرفتند. همین طبقه بندی می تواند اهمیت حمل و نقل هوشمند را برای ما روشن کند. محققان دانشگاه مریلند به اپلیکیشن موبایلی دست پیدا کرده اند که با محرک های مناسبِ مسافران به مسیرهای هوشمندانه تر منجر می شود. این اپلیکیشن برای محیط زیست، کاربر و برای همه افراد دیگر که سعی در حرکت دارند، کارا تر است.

برنامه، به نام Incentrip، بخشی از یک پروژه تحقیقاتی 4.5 میلیون دلاری است که توسط وزارت نیرو تامین می شود. این بستر نرم افزاری با پیش بینی ترافیک و کاهش تراکم ترافیک مصرف انرژی را کاهش می دهد. در حال حاضر در واشنگتن و بالتیمور فعالش شده است. این اپلیکیشن اساسا تجربیات رفت و آمد را به یک بازی تبدیل می کند. هنگامی که کاربران مقصد خود را در برنامه قرار می دهند، آنها تعدادی از گزینه های ماشین، اتوبوس، مترو، دوچرخه سواری، و سوارکاری را با اطلاعات مربوط به طول، زمان و میزان مصرف سوخت برای هر حالت نشان می دهند.

این برنامه بر اساس نحوه انتخاب یک کاربر، نقاط بیشتری را برای روشهای سبز و کارآمد تر به وی ارائه می دهد. برای رانندگان که هنوز مایل به حمل و نقل عمومی نیست، برنامه تنها چند امتیاز را برای انتخاب یک مسیر رانندگی “سازگار با محیط زیست” ارائه می دهد.

برای بررسی نحوه ی کار این اپلیکیشن دو محله را به عنوان مبدا و مقصد در نظر گرفتیم. برای سفر درون شهری از محله Silver Spring در  مریلند، به محله Foggy Bottom D.C چند گزینه داریم. می توانیم یک رانندگی 28 دقیقه ای با استفاده از نیم گالن بنزین انجام دهیم و در مقابل آن اپلیکیشن به ما ۳ امتیاز می دهد. در عین حال یک مسیر متروی یک ساعته که تنها از یک دهم گالن بنزین استفاده می کند و در حالی که به ما 87 امتیاز می پردازد. اگر می خواستیم تمام مسیر را دوچرخه سواری کنیم، اپلیکیشن 117 امتیاز به ما اضافه می کرد.

این نقاط که از طریق AI (هوش مصنوعی: Artificial Intelligence)بر اساس الگوی رفتاری کاربر محاسبه می شوند. امتیازاتی که به کاربران داده می شود قابلیت استفاده در مارکت های آمازون، اپل و گوگل دارند. برای دریافت یک کارت هدیه 50 دلاری گوگل یا اپل 5000 امتیاز نیاز دارید.

 

 

لی ژانگ، پژوهشگر ارشد مرکز ملی حمل و نقل دانشگاه، گفت: “این پروژه یک سیستم حمل و نقل هوشمند است که هدف آن کاهش مصرف انرژي در سیستم حمل و نقل به حداقل ترین حالت ممکن است.” به همین دلیل است که با انتخاب دوچرخه سواری و پیاده روی این اپلیکیشن به شما امتیاز بیشتری می دهد. او افزود، انگیزه های اپلیکیشن Incentrip پویا است، “برای هر سفر براساس اطلاعات زمان واقعی و پیش بینی ما از شرایط ترافیک آینده محاسبه شده است، و براساس آنچه که ما در مورد کاربران آموخته ایم، در انتخاب مسیر محاسبه شده است.”

این برنامه حدود 35000 کاربر فعال در هر دو سیستم عامل اندروید و iOS دارد و ژانگ می گوید که تیمش علاوه بر ارائه سامانه حمل و نقل هوشمند نیز در زمینه مشوق های غیر نقدی کار می کند، از جمله راه هایی برای نشان دادن اینکه چگونه تصمیم گیری های یک کاربر می تواند به دیگر مسافران کمک کند. (گروه تحقیقاتی، بخش عمده ای از اطلاعات مربوط به ترافیک و حمل و نقل خود را از طریق مشارکت با ادارات حمل و نقل واشنگتن و مریلند تهیه می کند.)

 

مطالعه نوشته زیر ممکن است برای شما مفید باشد:

مطالب زیر را حتما بخوانید

دیدگاه ها

  1. نسیم گفت:

    واقعا جالب بود! دغدغه‌های روز شهرسازی چیه، و دغدغه‌ی ما لغو بکار گیری بازنشستگان!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *