تاريخچه جهاني گراميداشت روز شهرسازي

روز هشتم نوامبر در سال 1949 توسط پرفسور کارلوس ماريا دلاپائولرا ، استاد فقيد دانشگاه بوينوس آيرس آرژانتين همزمان با افتتاح انستيتو مطالعات مسائل شهرسازي دانشگاه، تحت عنوان روز جهاني شهرسازي (World Town Planning Day) ثبت گرديد.

وي هدف اصلي خود را از نام گذاري چنين روزي پيشبرد و بالابردن علاقه به مباحث شهرسازي در ميان عامه مردم و متخصصان در مقياس هاي محلي، ملي و بين المللي عنوان نمود.

در طي 60 سالي که از برگزاري اولين مراسم بزرگداشت اين روز مي گذرد، تعداد کشورهاي برگزار کننده مراسم در اين روز در جهان به بيش از 30 کشور رسيده است. اين مراسم به طور جداگانه اي درکشورهاي مختلف برگزار مي گردد اما برخي نهادهاي بين المللي حامي اين جريان هستند که مهمترين آنها ISOCARP  يا جامعه بين المللي برنامه ريزان شهري و منطقه اي مي باشد که محل دفتر مرکزي آن در شهر لاهه هلند مي باشد.

تاريخچه داخلي

گراميداشت روز جهاني شهرسازي براي اولين بار در کشور در آبان ماه 1383 در قالب يک نشست تخصصي تحت عنوان رويکردهاي نوين در عرصه شهرسازي ايران و جهان به همت دکتر مجتبي رفيعيان در آمفي تأتر دانشکده هنر دانشگاه تربيت مدرس برگزار گرديد. در مهر ماه سال 1384 پيشنهادي از سوي دکتر پويان شهابيان به هيات مديره جامعه مهندسان شهرساز مطرح گرديد و طي آن به برگزاري اين مراسم به طور فراگير و با مرکزيت جامعه مهندسان شهرساز در قالب همايش بزرگداشت روز جهاني شهرسازي اشاره شده بود. پيشنهاد مطرح شده مورد پذيرش قرار گرفت و بنا به پيشنهاد يکي از اعضا هيات مديره (آقاي دکتر رضا احمديان) بخشي نيز تحت عنوان تقدير از شهرساز پيشکسوت به برنامه اضافه گرديد.

در آبان ماه سال 1384 مراسم همايش بزرگداشت روز جهاني شهرسازي در خانه هنرمندان ايران با حضور گسترده و غير قابل پيش بيني بيش از 300 نفر برگزار گرديد. در تدارک برگزاري همايش بزرگداشت روز جهاني شهرسازي سال 1385، به پيشنهاد دکتر پويان شهابيان و حمايت هاي آقاي مهندس احمد سعيدنيا رئيس آن دوره هيات مديره جامعه مهندسان شهرساز ايران و موافقت نسبي ساير هيات مديره جامعه مهندسان شهرساز ايران در رابطه با مشارکت ساير نهادهاي شهرسازي کشور در برگزاري اين مراسم، از سه نهاد غير دولتي جامعه مهندسان مشاور ايران، انجمن صنفي مهندسان مشاور معمار و شهرساز و نظام مهندسي استان تهران نيز جهت مشارکت در برگزاري مراسم دعوت به عمل آمد و همايش اين سال در سالن اجتماعات جامعه مهدسان مشاور ايران با مشارکت 4 نهاد مذکور برگزار گرديد.

پيشنهادهايي که جهت تشکيل دبيرخانه دائمي برگزاري همايش روز جهاني شهرسازي از سال هاي قبل مطرح شده بود و با سرعت آهسته در حال شکل گيري بود، با تاکيد هيات مديره جديد جامعه مهندسان شهرساز ايران و اعضاء ساير نهادهايي که تا کنون در برگزاري مراسم مشارکت داشتند شکل جدي تري به خود گرفت و در طي جلساتي که با مشارکت نمايندگان نهادهاي: جامعه مهندسان شهرساز ايران، جامعه مهندسان مشاور ايران، انجمن صنفي مهندسان مشاور معمار و شهرساز، سازمان نظام مهندسي استان تهران، دانشگاه تربيت مدرس، دانشگاه آزاد واحد تهران مرکزي، دانشگاه هنر و دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقيقات در راستاي برگزاري فراگير مراسم بزرگداشت روز جهاني شهرسازي در سال 86 برگزار گرديد دبيرخانه موقت برگزار کننده مراسم قوام يافت و تاثيرات مثبت آن در برگزاري مراسم اين سال که در سالن اجتماعات جامعه مهندسان مشاور ايران صورت پذيرفت نماد عيني يافت.

در اولين جلسه دبيرخانه بعد از برگزاري مراسم سال 1386، اعضاء کميته برگزاري همايش روز جهاني شهرسازي ضمن تحليل و جمع بندي نقاط مثبت و منفي مراسم برگزار شده، تدوين اساسنامه دبيرخانه دائمي برگزار کننده روز جهاني شهرسازي در دستور کار قرار گرفت و پس از تصويب آن جلسات بعدي در راستاي تدارک برگزاري مراسم سال جاري متناسب با اهداف دبيرخانه دائمي و شعار سال تشکيل گرديد.

  در مراسم روز شهرساز سال 92 که قبل در 7 آبان و توسط وبسایت جامعه مهندسان شهرساز؛ در محل تالار ایوان شمس با شعار “تحول گفتمان شهرسازی، از دولت محوری به شهروند مداری” برگزار گردید از آقایان دکتر فیروز صرافی، مهندس آرپیار پتروسیان آبرامیان و مهندس مبریان و همچنین در حوزه مرتبط نیز از آقای دکتر زنجانی تقدیر به عمل آمد.

مطالب زیر را حتما بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *