جامعه مجازی مهندسی شهرسازی

با هر روز نفس کشیدنتان چند نخ سیگار می کشید؟

آیا تا به حال به تعداد سیگار هایی که در حین قدم زدن در شهر کشیده اید فکر کرده اید؟!

قاعدتا به سوال فوق فکر نکرده اید! دو توسعه دهنده ابزارهای دیجیتال ابزاری را اختراع کرده اند که به صورت دقیق به این سوال شما پاسخ می دهد. (امیدواریم با خواندن این نوشته افراد سیگاری، تعداد سیگار کمتری در روز استعمال کنند.)

دو برنامه نویس با نام های Marcelo Coelho از برزیل و Amaury Martiny از پاریس یک هفته بعد از انتشار مقاله ای که در خصوص آلودگی هوا و برابر سازی آن با مضررات استعمال دخانیات منتشر شده بود (برای مطالعه کامل این مقاله اینجا کلیک کنید) اقدام به ساخت اپلیکشینی کردند که به کاربران به صورت راحت تری این اطلاعات را در اختیار کاربران قرار دهد. این مقاله توسط ریچارد مولر استاد فیزیک دانشگاه کالیفرنیا، برکلی تهیه شده است.

این مقاله به ما میگوید که به صورت متوسط هر نخ سیگاری که توسط هر شخصی استعمال میشود حدود ۲۲ میکروگرم در متر مکعب از کره زمین را آلوده میکند و این آلودگی نه فقط خود افراد سیگاری را بلکه همه افراد جامعه حتی کودکان و نوزادان را به خطر می اندازد. در ادامه این مقاله پکن ر به عنوان نمونه موردی ذکر می کند و می گوید که شهری مانند پکن با میزان آلودگی ۸۸ میکروگرم در متر مکعب ذرات معلق PM2.5  آلودگی برابر با استعمال ۴ نخ سیگار در روز را دارا می باشد. نمونه موردب بعد لس آنجلس می باشد که این شاخص آلودگی بر اساس مطلب فوق برای این شهر نیم سیگار در روز می باشد.

دو برنامه نویس فوق از همین فرمول ساده استفاده کرده و بر اساس داده های سازمان های کنترل کیفیت شهرهای مختلف اقدام به محاسبه تعداد نخ سیگار هایی می کنند که یک فرد با زندگی در یک کلانشهر به صورت ناخواسته میکشد! اسم این برنامه Shit! Smoke می باشد!

هر شخص ساکن در تهران به صورت ناخواسته روزانه معادل ۵ نخ سیگار استعمال می کند! 

کار با این اپلیکیشن بسیار ساده می باشد! شما برنامه را باز میکنید و برنامه بر اساس موقعیت شما تعداد سیگار هایی که امروز استعمال کرده اید را به شما نشان می دهد.

 

 

حال که متوجه شدین که با هر روز زندگی در تهران معادل ۵ نخ استعمال دخانیات دارید، امیدواریم اگر خودتان سیگاری هستید روزانه پنج نخ سیگار کمتر بکشید و اگر نیستید یک فرد سیگاری را مجاب کنید تا برای سلامتی اش پنج نخ سیگار کمتر استعمال کند.

 

کاربران سیستم عامل iOS می توانند این اپلیکیش را از طریق لینک زیر دانلود کنند و نتایج شهر خود را در بخش نظرات بیان کنند.

دانلود اپلیکیشن Shit! smoke

 

این مطلب به صورت اختصاصی توسط جامعه مجازی شهرسازی تهیه شده است. لطفا هنگام کپی این مطلب ذکر منبع کنید.

خروج از نسخه موبایل